Góra doskonałości

Jak dojść do wszystkiego
Aby dojść do smakowania wszystkiego, nie chciej smakować czegoś w niczym.
Aby dojść do poznawanie wszystkiego, nie chciej poznawać czegoś w niczym.
Aby dojść do posiadania wszystkiego, nie chciej posiadać czegoś w niczym.
Aby dojść do tego, aby być wszystkim, nie chciej być czymś w niczym.
Jak posiąść wszystko
Aby dojść do tego, w czym nie smakujesz, powinieneś iść przez to, czego nie smakujesz.
Aby dojść do tego, czego nie poznajesz, masz iść przez to, czego nie poznajesz.
Aby dojść do tego, czego nie posiadasz, masz iść przez to, czego nie posiadasz.
Aby dojść do tego, czym nie jesteś, masz iść przez to, czym nie jesteś.
Jak usunąć wszystkie przeszkody
Gdy zatrzymujesz się nad czymś, przestajesz dążyć do wszystkiego.
Aby dojść całkowicie do wszystkiego, musisz zaprzeć się siebie całkowicie we wszystkim.
A gdy dojdziesz do posiadania wszystkiego, masz to posiadać, nie pragnąc niczego.
W czym zawiera się wszystko
W takim ogołoceniu duch znajdzie swój pokój i odpocznienie;
Ponieważ nie ubiega się za niczym, nic go nie będzie męczyło w drodze wzwyż i nic nie będzie pociągało w dół, albowiem będzie w samym środku swej pokory.


Droga ducha niedoskonałego dóbr ziemskich:
posiadanie, radość, wiedza, pociecha, odpoczynek.
Im więcej ich szukałem, tym mniej ich znalazłem.
Kiedy nie starałem się o nie, otrzymałem wszystko bez starania.


Droga ducha niedoskonałego dóbr niebieskich:
chwała, radość, wiedza, pociecha, spoczynek.
Im więcej pragnąłem ich mieć, tym mniej ich dostąpiłem.
Kiedy już nie starałem się o nie, otrzymałem wszystko bez starania.


Ścieżka Góry Karmel ducha doskonałego:
nic, nic, nic, nic, nic, nic, a także na górze nic


Szeregi cnót, owoców i darów
Pobożność, miłość, męstwo, sprawiedliwość.
Pokój, radość, wesele, rozkosz.
Mądrość.
Nic mnie nie trudzi.
Nic mi nie przynosi chluby.


Korona Góry
Wprowadziłem was do ziemi Karmelu, byście spożywali jej owoce i jej zasoby (Jr 2,7)
Sama tylko cześć i chwała Boża przebywa na tej Górze.
Tędy nie prowadzi już żadna droga, gdyż dla sprawiedliwego nie ma prawa, on sam jest dla siebie prawem.